Vi oppdaget at du er på en mobil enhet.
Vår garasjebygger gir best opplevelse på desktop eller nettbrett.

Ta meg til grasasjebygger
Få tilbud på garasje
Informasjon / nyheter Inspirasjon / tips

Forsikringsskader: garasje og port

Slik håndterer du forsikringsskader på garasje og port

For mange er forsikringsskader på egen eiendom et stressmoment. Skadene på din garasje eller garasjeport kan skyldes dårlige værforhold, ulykker eller hærverk. Vi på Igland Garasjen tilbyr effektive tjenester for å hjelp deg å håndtere situasjonen du befinner deg i.

Arild Neset er en av våre port og servicespesialister, og er også et kontaktpunkt ved en forsikringsskade i tilknytning til garasjen din. Han beskriver forsikringssaker slik:

– I korte trekk er forsikringssaker et oppgjør mellom kunden og forsikringsselskapet hvor vi, Igland Garasjen, tilbyr våre tjenester med befaring, og rapport samt tilbud på å utbedre skade.

Henvendelsene i forbindelse med forsikringssakene kommer i to innfallsvinkler: enten ved direkte kontakt med kunden, eller i kontakt med skadesanerings- eller takseringsselskaper.

– Fra vi får en henvendelse, forsøker vi å være på befaring allerede i løpet av en uke, det kan være fra 1 dag til 5 dager. Dette varierer avhengig av sesongen og hvor hektisk periode vi står ovenfor.

Han understreker at befaringer har en prioritet.

– Disse sakene vil alltid bli prioritert. Vi har en kort responstid på 48 timer, men da er det igjen i henhold til avtale med kunde. For oss er det viktig å skape gode relasjoner til kunden i sånne prosesser som dette, fordi vi ønsker at kunden får en god opplevelse. Kunden skal være trygg på at vi utfører det vi har avtalt med kunden, forteller Neset.   

– Det som er viktig er at kunden registrerer en skade innledningsvis hos sitt forsikringsselskap, sier Arild Neset.

Bestill service

Arild Neset
Kundeveileder ettermarked – Port og Service
an@igland.no
915 36 432

Kontakt oss via Kontakt oss via mail

Mulige problemstillinger:

Neset nevner spesifikt tre faktorer som kan føre til at du som kunde oppretter en forsikringssak.

  1. Tordenværssesongen: I perioden fra mai til september er det mange som opplever skader ved lynnedslag. Av og til kan også portåpneren ta skade.– I dialog med kunden kartlegger vi til hvilken grad portåpneren ikke lengre fungerer og kan i enkelte tilfeller se en årsakssammenheng med nylig tordenvær. Da er det en forsikringssak, ikke nødvendigvis en reklamasjon, sier Arild Neset.– Finvern! Det redder en del portåpnere, legger Neset til.

    Forebyggende tiltak eksisterer, og vi anbefaler derfor disse. Å installere et finvern i garasjen kan redusere risikoen for at portåpneren skades. Samtidig er det fornuftig med en nødåpner hvis du ikke har egen inngangsdør. Les mer om temaet her.

  2. Vinterstid: Vi får ofte henvendelser i vinterhalvåret. Det kan være i forbindelse med ulike situasjoner, som for eksempel at man kjører i porten eller at deler på porten ryker.–  Vinteren kan skape problemer, men en annen faktor kan være at en ikke har foretatt en service på porten på en del år og funksjonaliteten dermed ikke er på topp, sier Arild Neset. 
  3. Uhell: I en stressende hverdag kan uoppmerksomheten ta over og uhell kan oppstå.– Det kan hende at en tar for gitt at porten er oppe, men så er den ikke det. Så rygger du ut og river med deg hele porten. Vi anbefaler derfor å ha fotocelle.

Ved hindringer i portåpningen vil porten stoppe og returnere når sensoren registrer at noe står i veien i portåpningen. Les mer om poståpnere her.

– Det hender at enkelte ikke tror disse skadene kan tas gjennom forsikringen, men det kan det. Det er derfor alltid lurt å kontakte forsikringsselskapet ved uhell og forhøre seg, sier Neset.

Prosessen

Hos Igland Garasjen kommer de fleste henvendelsene direkte fra kunden.

– Dette er kunder som i all hovedsak har kjøpt sine garasjer hos Igland Garasjen. Prosessen starter med at de henvender seg til oss og lurer på om det er noe vi kan bistå med; Og det kan vi alltid på en eller annen måte. Så avtales en befaring med kunden for en kartlegging av skaden. Det vil, sammen med kunden, danne et grunnlag for et tilbud på utbedring. Dette skal kunden sende videre til forsikringsselskapet. Forteller Neset.

Vårt mål er å gi deg en problemfri opplevelse. Her er en trinnvis forklaring på hvordan du kan melde en forsikringsskade og hvordan vi kan bistå:

  1. Meld skaden til forsikringsselskapet ved å kontakte dem og rapportere skaden. De vil informere deg om hvilke krav de har for en registrering av skade.
  2. Kontakt Igland Garasjen: Etter at skaden er rapportert kan du kontakte oss direkte. Vi ønsker å bistå kunden så godt vi kan, og har eksperter som er tilgjengelige for spørsmål og å veilede gjennom prosessen.
  3. Befaring: En av våre serviceteknikere avtaler tid med deg for å komme og utføre en grundig befaring som sikrer at alle skader blir identifisert.
  4. Rapportering: Vi utarbeider en detaljert rapport som du kan sende til ditt forsikringsselskap. Det vil blant annet inkludere en vurdering av skadens omfang og bilder.
  5. Forsikringsselskapet godkjenner skaden, og da vil serviceteknikeren vår komme og utføre reparasjonsarbeidet.
  6. Vi følger opp! Til slutt ønsker vi å forsikre oss om at du er fornøyd med resultatet og at garasjen eller porten fungerer.

 

Vi er her for å gjøre prosessen så smidig som mulig.

Ta kontakt:

Kontakt Port og service på garasjen